Jouw contactpersoon
De opening van het KMSKA is hét culturele hoogtepunt van 2022. Musea zijn belangrijk in een samenleving. Ze zijn niet enkel het levende geheugen van de generaties voor ons, het zijn ook plekken die inspelen op ontwikkelingen in de samenleving. Musea staan helemaal bovenaan als bakens van vertrouwen en hoop. In deze onzekere tijden hebben ze een steeds belangrijkere rol te vervullen. Het KMSKA herbergt de grootste kunstcollectie van Vlaanderen. Onze Vlaamse Meesters zijn na een lange wereldreis eindelijk terug thuis!
Het KMSKA was 11 jaar voor het publiek gesloten. In die periode werd het historische gebouw gerenoveerd en werd er een nieuw hagelwit volume aan toegevoegd. De nieuwe toevoeging is een inbreiding in de historische patio’s. Daardoor komt er 40% extra tentoonstellingsruimte bij. Dikkie Scipio van KAAN Architecten creëerde 2 werelden in één gebouw. Nog voor de heropening viel het museum als gebouw al in de prijzen.
“De Vlaamse overheid investeerde de voorbij jaren ruim 100 miljoen euro in de restauratie en uitbreiding van het KMSKA. Hiervoor krijgen we maar liefst 21.000m² museum. Als je het vergelijkt met soortgelijke bouwprojecten van musea in het buitenland, is dit een goedkoop project. Maar 100 miljoen euro blijft een smak geld. Ik sta pal achter de keuze van mijn voorgangers en mezelf om in dit gebouw, op deze plek en in deze collectie te blijven investeren”, aldus Jan Jambon.
Carmen Willems, algemeen directeur: “In dat spannende gebouw gingen wij met onze collectie aan de slag. We kozen er resoluut voor om de collectie te presenteren binnen 2 grote periodes. De oude meesters tonen we in het historische deel, de modernen in het nieuwe volume. Op het scharnierpunt situeert de kunstenaar James Ensor zich. We hebben van Ensor de grootste collectie ter wereld. Hij krijgt een ganse vleugel toebedeeld.”
Met 8400 stukken is de collectie van het KMSKA de grootste en meeste waardevolle van Vlaanderen. De collectie is het resultaat van de eclectische smaak van verzamelaars en directeurs uit verschillende tijdsperioden. Het oudste werk dateert van uit de vroege 14de eeuw. Het KMSKA bezit voornamelijk kunst uit België en de Zuidelijke Nederlanden, maar heeft ook een flink aantal internationale topstukken van uitzonderlijke kwaliteit.
“Het KMSKA wordt te vaak nog enkel aan oude meesters gelieerd. Dankzij de gewonnen ruimte krijgt onze fantastische collectie moderne kunst de plek die ze verdient. Bovendien kunnen we nu ook meer uitpakken met werken van James Ensor en Rik Wouters. We bezitten van beide kunstenaars wereldwijd de grootste collectie.”
Carmen Willems, algemeen directeur
Het nieuwe museum wil een plek van ontmoeting zijn waar iedereen zich welkom voelt. De drempel van het nieuwe museum is ook letterlijk tot op de begane grond gebracht, waar we een bijkomende ingang creëerden. Het museum zet sterk in op inclusie en participatie. Alle facetten van de werking en de programmatie tonen aan dat er grondig nagedacht is over meerstemmigheid.
“Dat zie je aan alles, gaande van de zaalteksten of objectlabels, de partners waarmee het KMSKA samenwerkt, de keuze van de Artists in Residence of de samenstelling van het team. Het museum kreeg tijdens zijn schoonheidsslaap geleidelijk aan een nieuw DNA en daar is het fier op. Zo’n proces gaat helemaal niet vanzelf, “aldus Willems.
Luk Lemmens, voorzitter KMSKA vzw: “Het KMSKA staat niet enkel voor grote inhoudelijke maar ook voor flinke financiële uitdagingen. De voorbije jaren hebben we ons met de raad van bestuur vaak over het businessmodel gebogen. We hebben internationale ambities. En ambities kosten geld. De overheid zit in een moeilijk parket en we hebben daar begrip voor. Door ons als echte culturele ondernemers te positioneren hebben we veel draagvlak gevonden bij bedrijven. Het KMSKA is de eerste culturele instelling in Vlaanderen die hierin zo een goed resultaat kan neerzetten.”
“Voor mij is het belangrijk dat een museum inzet op beleving. Het KMSKA-team heeft op dat vlak ongelooflijk werk neergezet. Ik nodig dan ook graag iedereen uit om zich te laten onderdompelen in de wondere wereld van het KMSKA,” aldus voorzitter Lemmens.
Carmen Willems, algemeen directeur: “Het was een uitdagende en delicate evenwichtsoefening. Er werden gedurfde keuzes gemaakt. We hadden een aantal belangrijke focuspunten in onze aanpak: we willen de bezoekers uitnodigen om anders te kijken en meer te zien. Dat doen we onder andere door op een onconventionele manier kunstwerken te tonen, maar ook met het project Radio Bart, met De Tien van Christophe Coppens en met het toevoegen van performances door onze Artists in residence.”
Het KMSKA heeft als baseline ‘Het Schoonste Gevoel’. Het zet meteen de toon. De focus ligt niet langer enkel op kennis vergaren, maar nog meer op beleven. Het KMSKA wil elke bezoeker een gevoel meegeven dat ook buiten de museummuren nog lang blijft nazinderen.
Jan Jambon sluit af: “Samen met de stad en EventFlanders organiseren we op 24 en 25 september een gratis openingsfestival voor de buren, de Antwerpenaren en alle bezoekers. Kom het samen met ons beleven.”